keskiviikko 9. heinäkuuta 2014

Grindewald - Luxemburg - Travemunde

Pikkuteitä Sveitsin, Ranskan ja Saksan kautta Luxenburggiin. Kiertoliittymä, liikenneympyrä, kiertoliittymä, liikenneympyrä... Joo noitahan riitti ihan tarpeeksi.ja nähtiin myös Keski-Euroopan vilja-aittoja. Yksi mopoista keitti Saksan moottoritieruuhkissa, joten ajeltiin sitten pikkuteitä Saksan halki. Nyt Gardan retkikunta kiittää ja kuittaa.

Omasta puolestani voin vain sanoa, että olipahan mukava reissu huippuporukan kanssa.

Grindewald

Vapaapäivä vuoristoteiden jälkeen. Mukava pikkukaupunki ja yllättävän paljon Japanialaisia turisteja. Vettä tuli koko päivän taivaan täydeltä, mutta aamulla aurinko loisti ylhäällä sataneeseen tuoreeseen lumeen.

Nähtiin myös lumivyöry.

keskiviikko 2. heinäkuuta 2014

1.7.2014 St Moriz - Grindewald

Vuorossa ehkäpä koko reissun hienoimmat tiet ja maisemat. Seuraavana Veli-Matin fiilikset ajopäivästä:

Murmelina Sveitsissä
Eli kyseinen elokuva tuli mieleen päivän vuoristoisessa ajossa. Uusi mutka toistuu ja toistuu edellisen jälkeen jatkuvasti, samoin uusi lumihuippuinen vuori toistuu ja toistuu joka nyppylän takana. Ilmasto on kylmää ja lämmintä vaihtelevasti. Kolme kertaa korkattu reilu kakstonninen, Julierspasse, Operalpspasse ja Sustainpasse ja viimeisestä löytyi yhdet elämän parhaimmat näkymät ylös vuorille ja alas laaksoon. Illaksi Grindelwaldiin sopivasti vesi- ja raesateessa.

Terveisin Veli-Matti

tiistai 1. heinäkuuta 2014

Maanantai 30.6.

Hieno aurinkoinen aamu herätä aaltojen kohinaan. Öinen ukkosmyrsky oli messevää katseltavaa taivaan vasamien sinkoillessa, ja mennessään ohi se otti myös pilvet mukaansa. Päivän etappina oli Garda- St-Moriz, jossa majoituimme historiaa huokuvaan hotelliin.

Lisää päivän tapahtumista kommentoi Ari:

Päivä 8 Garda – St Moritz

Eiliset säätiedoitukset lupasivat Gardalle vesisadetta aamuksi ja  St Moriziin muutaman asteen päivälämpötilaa ja -1 astetta yölämpötilaksi. Onneksi näissä vuoristoissa säät muuttuvat nopeasti ja tämä säärintama kulki meidän edellä. Aamu, ja koko päivä oli meillä aurinkoinen. Kun lähestyimme St Moritzia, aamun aurausjäljet oli vielä näkyvissä. Tämäkin päivä mentiin hienoja vuoristoteitä… kunhan ensin päästiin muutaman kiertolenkin jälkeen pois Gardan maisemista.  Navigaattorit näyttää pelkille moottoriteille ja karttatutkimus edellyttää vähintään +5  silmälaseja. Niin ja liikenneympyröitä oli alkumatkassa muutaman kilometrin välein. Ihmetellä täytyy miten Mattimme taaskin perille löysi.

Sunnuntai 29.6. Garda

Vapaapäivä. Aurinko helli ajoittain pohjolan kulkijoita, mutta välillä ripsi vettä. Porukan päivä kului ranta- ja ostoskäppäilyillä, terassikierroksella ja pienillä päivätirsoilla. Edellisten päivien siirtymät ja mutkat tuntuivat sen verran persuksissa, ettei kukaan ehdottanut Gardan ympäriajoa prätkillä. Tämä sopi hyvin myös matkanvetäjälle. Garda on kaunis ja siisti paikka.

sunnuntai 29. kesäkuuta 2014

Perjantai 27.6.2014
400 kilometria ja ainakin 400 mutkaa
Lähdimme aamutuimaan kohti Hitlerin kotkanpesää.  Pyörillä pääsi serpentiinitietä puoleenväliin, josta matka jatkui bussilla ylöspäin ja viimeinen etappi  noustiin hissillä. Vaikka paikka on historiallisesta arvostaan huolimatta aikamoinen turistirysä, saimme hieman tuntumaa serpentiiniteihin ja alppien hienoihin maisemiin.

Matka jatkui kohti Grossglnockerin alppitietä.  Tie kohoaa reiluun 2400 metriin lukuisten neulansilmien kautta ja ylhäällä tie kulkee lumen keskeltä.  Jos tätä ennen ei ole uskaltanut kallistaa pyörää, niin viimeistään tämän jälkeen se sujuu kuin leikiten. Ja opittuja taitoja syvennettiin Italian passeilla matkalla Cortinan talviurheilukeskukseen.

Lauantai 28.6.
Kunniakierroksia ja kumin kulutusta

Aamulla pudottelimme rinnehotellilta Cortinan vuoristokylään, jossa järjestettiin  vuoden 1956 talviolympialaiset. Kisakaupungin kunniaksi  ajoimme neljä kunniakierrosta bensa-asemaa etsien ja tankkauksen jälkeen letkan nokka kääntyi  kohti vuoria. Dolomiittien passet ovat mopomiehen mieleen ja taas saivat renkaiden sivupinnat kyytiä.

Paljon jouheita hyvin ajettavia mutkia, välillä neulansilmiä, rotkolaaksoja sekä kaiken kruununa  ylväät Dolomiitit. Näissä maisemissa kelpaa kaasutella.

Parin kahdentonnin ylityksen jälkeen suunnistimme alas laaksoihin ja illansuussa saavuimme Lago di Gardan maisemiin, jossa kypäräkaljojen jälkeen luonnollinen valinta oli pizza.

Harrin mietteitä viikon reissun jälkeen:

"Kohta viikko väännetty ja porukan "undulaatilla" on hyvät hytinät. Undulaatilla on vähiten kilometrejä niin iän kuin prätkäkilsojen ja -reissujen suhteen, joten minulla erityisesti jokainen matkapäivä on jännä päivä. Alppiosuudet kieltämättä vähän hirvitti kun vielä raskaalla pyörällä saa vääntää, mutta henkisen tuen lisäksi on saanut jermuilta myös hyviä neuvoja. Hyvä porukka, hyvät reitit, hyvät hotellit ja pääosin hyvät kelit. Kun päivän päätteeksi perillä saa bissen käteen niin olo on urheilijamainen eli väsynyt, mutta onnellinen".

perjantai 27. kesäkuuta 2014

26.6. torstai

Pelipaikoilla

Praha on hieno historiallinen kaupunki, mutta moottoripyöräilijöiden sielu vetää vuoristoon. Heti aamulla herätessäni ensimmäinen ajatukseni oli se, että tänään illalla olemme pelipaikoilla ja samansuuntaisia aatelmia kuului myös muilta ryhmän jäseniltä. Aamun shoppailureissujen jälkeen lähdimme puolilta päivin posottamaan kohti Salzburgia ja jossain kohtaa iltapäivällä alkoi sieraimiin levitä tuttu lehmien tuoksu, ja oikeat vuoret siinsivät utuisena horisontissa. Jes. Tästä se varsinainen elämysmatka lähtee. Huomenna Kotkanpesä ja Großglockner Hochalpenstraße http://www.grossglockner.at/. Nyt Salzburg vaikenee, mutta vain hetkeksi. Kuvia luvassa ehkä huomenna.